بدون دسته

مشکلات برق ساختمان

مشکلات برقی ساختمان

مشکلات برقی ساختمان

هر جایی که زندگی کنیم، با مشکلات برقی ساختمان مواجه خواهیم شد. گاهی یک بالا و پایین شدن در میزان ورودی و خروجی برق، یا حتی رعد و برق و مشکلات دیگر می‌توانند سیم کشی ساختمان و در نتیجه برق خانه ما را دچار مشکل کنند. ضعیف شدن برق در خانه از آن مشکلاتی است که اگر دنبالش را نگیریم، وسایل گران‌قیمت برقی مثل یخچال، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، تلویزیون و… دچار مشکلات اساسی بشوند. این مشکلات می‌توانند به مرور و به دلیل فرسودگی هم اتفاق بیافتند. اما با این حال هیچ خانه ای از مشکلات برقی ساختمان در امان نیست.

مشکلات برقی ساختمان

علل مشکلات برقی ساختمان 

یک جرقه در فیوز‌های برقی ساختمان، می‌توانند روند برق رسانی را مختل کنند. بعضی از این خرابی‌ها مانند رعد و برق، در زمانی کمتر از یک ثانیه اتفاق می‌افتند. با این حال باعث قطعی برق و حتی سوختن فیوزهای ساختمان می‌شود. زمانی را تصور کنید که سیم‌های ورودی فیوز آب شده اند و نیاز به تعمیرات اساسی هست.
سیم‌های فرسوده و پوسیده یا سیم کشی آلومینیومی هم از جمله مشکلات برقی ساختمان هستند که بر اثر مرور زمان یا استفاده از مصالح نامناسب ایجاد می‌شود. سیم‌های آلومینیومی قیمت پایین تری نسبت به سیم‌های مسی دارند. اما به مرور زمان، خطرات آنها مشخص می‌شود و نتیجه اش را در سوختگی اتصالات یا ذوب شدن سیم‌ها در مدار می‌بینیم.
سیم‌های پوسیده هم مشکلاتی مشابه ایجاد می‌کنند. اگر عایق آنها پوسیده شده باشد، می‌تواند باعث آتش سوزی بشود.
از نشانه‌های مهم برای تشخیص مشکلات برقی ساختمان، ضعیف شدن برق ورودی است که به شکل‌های مختلف خودش را نشان می‌دهد. مثلاً لامپ‌ها سوسو می‌زنند و گاهی روشن و خاموش می‌شوند. یا ناگهان تمام لامپ‌ها خاموش شوند و بعد به حالت عادی برگردند. بعضی از کلیدها کار نکند. لامپ‌های روشن در حین کار کردن بسوزند. نشانه اصلی که البته سر ماه باید هزینه اش را بپردازید، هزینه برق ساختمان است. هر زمانی که مبلغ قبض بیشتر از حد تصور بود، یعنی مشکلی در سیم کشی ساختمان وجود دارد. عوض کردن کنتور، یا خاموش کردن وسایل برقی چندان کمکی به شما نمی‌کند.

مشکلات برقی ساختمان

دلایل اتصالی برق ساختمان

پریدن فیوز خانه یا سوختن آن، نشانه مهمی است که باید در نظر بگیریم. اگر فیوز خانه را به حالت قبل برگردانید و باز هم با صدای شدیدی قطع شد، یعنی که اتصالی در سیم کشی ساختمان اتفاق افتاده است. پیدا کردن اتصالی کار ساده ای نیست، اما می‌توان کارهایی کرد که دچار این مشکل نشویم.

مدارهای برق دارای محدودیت‌هایی هستند که در زمان مناسب واکنش نشان می‌دهند. به عنوان مثال اگر میزان ورودی برق به ساختمان بالا برود، فیوز واکنش نشان می‌دهد و برق را قطع می‌کند. هر وسیله ای که روشن باشد، می‌تواند به بار کلی مدار اضافه کند. اگر دو تا اسپیلت و یک ماشین لباسشویی و ده تا لامپ و تلویزیون و چند تا وسیله برقی دیگر در خانه روشن باشد، به احتمال زیاد دچار مشکل بار اضافی می‌شویم و اتصالی اتفاق می‌افتد.
این اتفاق در ابتدا به شکل قطع و وصل شدن برق، بوی سوختگی از کلید و پریز یا حتی سوختن آنها اتفاق می‌افتد. بعد نیروی دستگاه‌های برقی و الکتریکی کم می‌شود و دست آخر اتصالی اتفاق می‌افتد.
اتصالی کردن با تعویض پریز و بخشی از سیم کشی امکان پذیر است. این مشکل در مدار سیم کشی ساختمان اتفاق می‌افتد. سیم‌های فرسوده و کم طاقت، احتمال بیشتری برای اتصالی کردن دارند. در نتیجه خانه‌های قدیمی باید بیشتر حواسشان به مصرف برق باشد. پیدا کردن محل اتصالی، نیاز به صبر و حوصله و تلاش زیادی دارد. بنابراین تا جای ممکن نباید اجازه بدهیم که چنین اتفاقی بیافتد. رطوبت، کارکرد زیاد، سیم کشی فرسوده، کلید پریزهای لق و خراب از مهم‌ترین دلایل اتصالی برق در خانه هستند.

رفع مشکلات برقی ساختمان

اگر سیم کشی و برق رسانی به شکلی درست صورت گرفته باشد، رفع مشکلات برقی ساختمان کار ساده تری است. مشکلاتی که این ساختمان‌ها را تهدید می‌کند بسیار کمتر هستند و با اولین خطا و اشتباه، هزینه‌های سنگین برق کشی روی دوش صاحبخانه نمی‌افتد. سیم کشی معمولاً در زیر دیوارهای ساختمان قرار دارند و رفع کردن مشکلات احتمالی، نیاز به صبر و حوصله دارد.

معمولاً مشکلات برقی ساختمان خودش را به شکل افت ولتاژ نشان می‌دهد. نشانه‌هایش را دلایل اتصالی ساختمان کمی توضیح دادیم. کم شدن توان دستگاه‌های برقی مانند سوسو زدن لامپ‌ها یا کار نکردن چندتایی از کلید پریزها، از نشانه‌های این مشکلات هستند.

در سیم کشی ساختمان باید از سیم‌های مسی با ضخامت و قطر مناسب استفاده کرد. طولانی شدن مسیر برق رسانی می‌تواند باعث افت ولتاژ در مدار بشود. این اتفاق باعث خرابی در دستگاه‌های برقی و گاهی سوختن آنها می‌شود. در این شرایط باید تمام خروجی‌های برق را بررسی کرد. افت ولتاژ در هر کدام از آنها می‌تواند نشاندهنده یکی از این مشکلات باشد. در نتیجه وقتی کلید پریزی پیدا کردیم که جریان خروجی اش کمتر از حد انتظار بود، مسلماً باید عیب یابی بشود.

باید و نباید ایمنی برقکاری

دما و حرارت و رطوبت هم در نوع سیم کشی تاثیر دارند. اگر سیم کشی به گونه ای باشد که یکی از این عوامل محیطی روی آن تاثیر بگذارد، احتمالاً در طولانی مدت با مشکلات برقی ساختمان روبرو خواهیم شد. مشکلاتی که در نهایت باعث خرابی یا از کار افتادن یکی از وسایل خانه خواهد شد.
استفاده از خازن در مسیر برق رسانی، می‌تواند کار ذخیره سازی انرژی در مدار را انجام بدهد. خازن‌ها عملکردی مشابه با باتری دارند و اجازه نمی‌دهند که افت ولتاژ و جریان در مدار اتفاق بیافتد.
طول سیم‌ها باید به درستی تعیین بشوند. اگر در مسیری لازم است که با سیم‌ها با طول بیشتری کشیده بشوند، حتماً باید در مورد افت ولتاژ آن فکری کرد. افزایش قطر سیم یا استفاده از خازن دو تا از راه حل‌ها هستند. استفاده از سیم و خازن درست توسط تعمیرکار کارکشته و کاربلد می‌تواند تعیین بشود. محل قرارگیری این خازن‌ها نیز با نظر کارشناسان انجام خواهد شد.

استفاده از سیم‌های آلومینیومی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. این سیم‌ها در ابتدا کمی ارزان تر هستند، اما در طولانی مدت مشکلاتشان را نشان می‌دهند. خوردگی و آسیب دیدگی این نوع سیم‌ها نسبت به سیم مسی بیشتر است. احتمال آتش سوزی هم در آنها بالاتر و در نتیجه خطرناک تر هم هستند.
از مدار باید در مقابل اتصالی یا اضافه جریان محافظت کرد. استفاده از رگولاتور ولتاژ می‌تواند کمک زیادی به این مشکل بکند. در نهایت همه چیز به خروجی برق بستگی دارد. هر چیزی که بتواند مشکلات برقی ساختمان را از بین ببرد و استفاده از نیروی الکتریکی را در خانه ایمن کند، جزو موارد ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *