بدون دسته

نحوه تشخیص سیم فاز و نول

نحوه تشخیص سیم فاز و نول

فروشگاه اینترنتی ویرالایتینگ نمایندگی فروش کلید و پریز ویرا در این مطلب به موضوع نحوه تشخیص سیم فاز و نول می‌پردازیم. شاید بپرسید چگونه می‌توان تفاوت سیم‌های فاز و نول را تشخیص داد؟ تفاوت سیم‌های فاز و نول در چیست؟ آیا می‌توان بدون فازمتر سیم فاز و نول را تشخیص داد؟ رنگ سیم‌های فاز و نول چیست؟ و کلی سوال دیگر که ممکن است ذهن شما را به خود درگیر کرده باشد. ما در این مطلب می‌خواهیم که به سوالات شما پاسخ دهیم. پس تا پایان این مطلب ما را همراهی نمایید. باید اشاره کنیم که هر کسی در صنعت برق و یا برق سیم کشی خانه و … سر و کار داسته باشد باید تفاوت سیم‌های فاز و نول را بداند.

سیم نول همان هادی زمین می‌باشد و بسیار شبیه به سیم فاز است. اما اصلی‌ترین شباهتی که می‌توان برای این دو نام برد این است که در سیستم تک فاز جریان مشابهی را حمل می‌نمایند. سیم نول را از مرکز ترنسفرماتور به زمین متصل می‌شود. فراموش نکنید که سیم نول دارای جریان قوی است و با توجه به خطرات ناشی از جریان باید سیم نول را در مکانی ایزوله قرار داد. اما سیم فاز یک منبع می‌باشد که قادر است ورودی به مدار را کنترل نماید. در حقیقت الکتریسیته در مدارهای باز جریان پیدا نمی‌کند سیم نول همان جریان از مدار است که آن را می‌بندد.

تشخیص سیم فاز و نول

جریان سه فاز

قبل از بررسی و تشخیص سیم فاز و نول بایستی که به نوع مدار برق توجه زیادی شود. چرا که در شبکه‌های سه فازی آن هم در مدار AC زمانی که فاز اول قطع شود، دو فاز دیگر وجود دارند و جریان برق هم از آن‌ها عبور می‌کند. یعنی سیم نول موجود در این مدار باعث عبور جریان برق می‌شود. با استفاده از این سیم بارها تخلیه شده و مدار هم به تعادل بر می‌گردد. پس وجود نول و اتصال آن به زمین است که منجر به فعال شدن سه جریان در فاز می‌شود.
فاز مثبت است یا منفی؟
بهتر است اشاره کنیم سیم گرم یا داغ به سیمی اختصاص داده می‌شود که به صورت دائم جریان برق را از خود عبور دهد. و زمانی که در یک مکان به برق متصل شود به عنوان سیمی زنده بسیار خطر آفرین خواهد بود. هر موقعی که روی سیم مثبت کار شود باید جریان برق را قطع کنید و اقدامات احتیاطی را انجام دهید. پس متوجه می‌شویم که سیم فاز مثبت است و رنگ روکش آن هم مشکی است. اما سیم خنثی رنگ سفید دارد و به صورت منفی خواهد بود. سیم نول و فاز مکمل همدیگر هستند اما بالقوه خطرناک خواهند بود چرا که در شرایطی متفاوتی ممکن است که برق‌دار باشند.

🔺🔺🔺🔺🔺

مشاهده لیست قیمت بروز سیم و کابل خراسان افشار نژاد در فروشگاه اینترنتی ویرا لایتینگ


استفاده از فازمتر برای تشخیص سیم فاز و نول

قبل از تشخیص سیم فاز و نول باید بگوییم که در سیم کشی محیط‌های مختلف از سه سیم فاز، نول و ارت استفاده می‌شود. در این میان وجود سیم‌های فاز و نول در مدارهای الکتریکی لازم است و سیم ارت هم برای برقراری ایمنی مدار و دستگاه‌های برقی در شرایط حساس مفید واقع می‌شود. در واقع سیم نول خطرناک نیست و جریان برقی در آن وجود ندارد. سیم فاز هم سیمی است که جریان برق را از خود عبور می‌دهد. و در نهایت سیم ارت هم در زمان خطر و شرایط مختلف برق‌دار می‌شود. بنابراین شناخت کافی راجع به این سیم‌ها می‌تواند کمک شایانی به شما بکند.

استفاده از فازمتر برای تشخیص سیم فاز و نول

سیم‌های فاز و نول از نظر ظاهری شباهت‌هایی به هم دارند یعنین در سیستم‌های تک فاز، جریان مشابهی را از خود عبور می‌دهند و شبیه به هم عمل می‌کنند. اما بهتر است که بیشتر تفاوت‌های این دو مطالعه کنید و بدانید که چگونه می‌توان این دو را از هم تشخیص داد. سیم فاز همیشه حاوی جریان الکتریکی است و برای شناختن آن باید از فازمتر استفاده کنید. برای تست کردن دو سیم از فازمتر استفاده می‌شود و این تجهیز مشخص می‌کند که ولتاژ الکتریکی در یک سیم وجود دارد یا خیر؟ بنابراین به راحتی می‌توانید به برق‌دار بودن یا نبودن یک سیم پی ببرید.

نحوه تشخیص فاز و نول با فازمتر

تفاوت اصلی که در سیم‌های فاز و نول دیده می‌شود اختلاف پتانسیل و وجود جریان الکتریکی است که در سیم فاز دیده می‌شود. برای تشخیص این دو سیم راه‌های زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها رنگ این دو سیم است. معمولا سیم نول که جریان برقی در آن وجود ندارد با رنگ آبی مشخص می‌شود. اما در صورتی که با این روش مطمئن نشدید که کدام سیم فاز یا نول است به سراغ فازمتر بروید.
سر فازمتر را به قسمت لخت سیم‌ها بزنید اگر سیم فاز باشد چراغ انتهایی آن روشن می‌شود اما اگر به سیم نول برخورد کند چراغ آن خاموش می‌ماند. بهتر است که دو بار این کار را انجام دهید تا به خوبی مطمئن شوید که کدام فاز و کدام نول است.
و در آخر بهتر است بدانید که بدون فازمتر هم می‌توانید کار تشخیص سیم فاز و نول را انجام دهید اما باید خیلی محتاط باشید. مبنای این کار این است که جهت جریان همیشه از سیم فاز به سیم نول است. پس دو سیم به دو سر هر وسیله‌ای همچون موتور الکتریکی وصل شود. از آن جایی که جهت چرخش سیم فاز به نول است پس با توجه به چرخش می‌توان به تشخیص سیم فاز و نول پرداخت.
بسیاری از افراد می‌گویند که سیم فاز و نول قاطی شدند یعنی هر دو سیم پریز دارای جریان برق هستند. این مشکل از قطع بودن سیم نول و مسیر نول در مدار نشات می‌گیرد؛ در صورت رفع آن همه چیز به حالت اول خود بر می‌گردد.

نحوه تشخیص فاز و نول با فازمتر

روش تشخیص سیم فاز و نول بدون فاز متر

بدون استفاده از فازمتر هم می‌توان که سیم نول و فاز را تشخیص داد یک روش این است که از یک موتورالکتریکی استفاده نمایید به صورتی که دو سر مشخص باشد. می‌دانید که موتورها با توجه به این که جریان از کدام سر به آن‌ها وارد می‌شود شروع به چرخش می‌نمایند. به عبارتی اگر که سر مثبت موتور را بدانیم میشود بگوییم که اگر از سر مثبت وارد شود بر طبق قانون لنز موتور چرخش موتور اگر سر مثبت باشد می‌توان متوجه شد که فاز کدام است. اصل نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که جریان از کدام سمت شروع به حرکت می‌نماید در حقیقت از سمت فاز به سمت نول حرکت خواهد کرد. به عبارتی هر روشی که بتواند جهت جریان را مشخص کند فاز را مشخص می‌نماید.

🔺🔺🔺🔺🔺

مشاهده لیست قیمت بروز سیم و کابل پرتو الکتریک در ویرا لایتینگ


تشخیص سیم فاز و نول در لوستر

در کلیدهای دوپل سیم در سقف دو سیم فاز و یک سیم نول دیده می‌شود. در کلیدهای تک پل یک سیم فاز و یک سیم نول وجود دارد اغلب سیم فاز با رنگ قرمز و سیم نول با رنگ آبی مشاهده می‌شود. البته برای تشخیص آن‌ها می‌توانید از فازمتر استفاده نمایید. در حالتی که تعداد سیم‌هایی که در بالای لوستر است ۳ تا بود یعنی سیستم لوستر شما دو پل می‌باشد و شما به سادگی به کلیدهای دوپل وصل کنید. سیم تک را به عنوان نول و سیم جفت را فاز در نظر بگیرید. هر سیم فاز لوستر را به یک سیم فاز سقف و تک سیم نول را به تک سیم نول سقف وصل کنید.

اما زمانی که لوستر شما از سه سیم برخوردار بود و در سقف فقط دو سیم داشتید می‌توانید که سیم جفتی لوستر را بعد از لخت نمودن به هم متصل نمایید و به عنوان فاز در نظر بگیرید و سیم تکی را نول و سپس به فاز و نول سقف متصل نمایید.

تشخیص سیم فاز و نول در لوستر

تفاوت سیم فاز و نول چیست

لازم است بدانید که در برق‌های تک فاز به دو رشته سیم احتیاج خواهد بود. این دو رشته سیم، سیم‌های فاز و نول می‌باشند. این رشته سیم همیشه در برق کامل کننده یکدیگر می‌باشند. اگر بخواهیم که ساده‌تر بیان کنیم یکی از سیم‌هایی که جریان برق در آن وجود دارد سیم فاز می‌باشد و رشته سیمی که جریان برق را برمی‌گرداند همان سیم نول می‌باشد. سیم نول فقط کامل کننده سیم فاز می‌باشد. برای مثال یک جفت و برقی در آن نیست، می‌توان آن را در روز لمس کرد ولی در شب این کار را نکنید چون یک برقی حدود ۷۰ ولت از آن عبور می‌کند که به آن برگشت فاز می‌گویند. در نهایت برای تشخیص دادن سیم فاز و نول از فازمتر استفاده می‌نمایند.

همان گونه که قبل‌تر اشاره کردیم سیم نول همان هادی زمین می‌باشد و بسیار شبیه به سیم فاز است. اما اصلی‌ترین شباهتی که می‌توان برای این دو نام برد این است که در سیستم تک فاز جریان مشابهی را حمل می‌نمایند. سیم نول را از مرکز ترنسفرماتور به زمین متصل می‌شود. فراموش نکنید که سیم نول دارای جریان قوی است و با توجه به خطرات ناشی از جریان باید سیم نول را در مکانی ایزوله قرار داد. اما سیم فاز یک منبع می‌باشد که قادر است ورودی به مدار را کنترل نماید. در حقیقت الکتریسیته در مدارهای باز جریان پیدا نمی‌کند سیم نول همان جریان از مدار است که آن را می‌بندد.

تفاوت سیم فاز و نول از نظر علمی

بدون استفاده از فازمتر می‌توان به تشخیص سیم فاز و نول با استفاده از مدار پرداخت. در واقع مدارهای AC دارای دو قسمت فاز و نول هستند. بخش که فاز در آن در نظر گفته شده قسمتی از شبکه جریان سه فاز است. اما قسمتی که نول در آن وجود دارد یک جریان صفر است. در حقیقت جریان صفر سیم نول را مرکز نمودار فاز و نول در نظر می‌گیرند.
در مدار تشخیص فاز و نول ولتاژی که برای شبکه وجود دارد ۱۲۰ ولت است که با استفاده از کمان‌ها یکی از جریان‌های فاز به نمایش گذاشته می‌شوند. اگر کمانی به عنوان فاز در نظر گرفته شده را معکوس کنیم ولتاژ شبکه بالا دستخوش تغییر نمی‌شود. دقیقا تفاوت سیم نول و فاز در این مورد است که جریان سیم نول همیشه صفر واقع می‌شود. در صورتی که جریان فاز به صورت دائم بر حسب نمودار از -n تا +n تغییر می‌کند.

تفاوت سیم فاز و نول در برق کجاست؟

دو رشته سیم فاز و نول در برق تک فاز مورد استفاده قرار می‌گیرند که تکمیل کننده همدیگر هستند. افرادی که با برق و سیم‌کشی ساختمان کار می‌کنند لازم است اطلاع کافی در مورد تفاوت دو سیم فاز و نول داشته باشند. سیم فاز دارای جریان برق است ولی جریان برق در سیم نول (فاقد الکترون) وجود ندارد و فقط جریان برق را برمی‌گرداند و وجود الکترون نشان دهنده سیم فاز در مدار خواهد بود. در واقع باید گفت که سیم نول مکمل سیم فاز است و در طول روز قابل لمس است، این در حالی است که به دلیل عبور برق حدود ۷۰ ولت از آن در شب، نباید آن را لمس کرد. بنابراین از فازمتر در پریزهای برق برای تشخیص سیم فاز و نول به کار می‌رود.

سیم نول به عنوان هادی زمین شباهت زیادی با سیم فاز دارد و بیشترین شباهت آن حمل جریان مشابه در سیستم تک فاز است. سیم نول از مرکز ترانسفورماتور به زمین اتصال داده می‌شود و یک جریان قوی در آن وجود دارد. سیم نول باید در یک مکان ایزوله قرار داده شود، علت این کار خطراتی است که ممکن است در جریان آن رخ دهد. سیم فاز حمل کننده بار الکتریکی و در واقع یک سیم مثبت است، بنابراین در صورت اتصال با اجزاء رسانایی که در مدار وجود دارد، به آن‌ها نیز جریان را منتقل می‌کند. سیم فاز منبعی است که کنترل توان ورودی به مدار را می‌تواند انجام دهد. به طور کلی در مدارهای باز الکتریسیته جریان ندارد و جریان از مدار به وسیله سیم نول بسته می‌شود.

سیم فاز

می‌توانیم بگوییم که یکی از خطرناک‌ترین سیم‌ها در مدار الکتریکی یک ساختمان سیم فاز می‌باشد. چرا که سیم فاز حامل جریان بار الکتریکی یا همان جریان برق می‌باشد و زمانی که با اجزاء رسانا بار الکتریکی تماس داشته باشد بار الکتریکی خود را به آن‌ها منتقل می‌نماید. به این دلیل است که به سیم‌های فاز سیم حامل جریان هم می‌گویند. سیم فاز را می‌توان با عایق مشکی رنگی که دارد تشخیص دهیم اما باید بدانید که برای نمایش دادن سیم فاز به غیر از مشکی از هر رنگ دیگری به غیر از سفید، سبز، خاکستری و آبی استفاده می‌‌شود. اساسا در نیروگاه‌های برق، معمولا سه سیم برقدار برق را به مصرف کننده‌ها می‌رسانند این سه سیم بسیار شبیه به هم می‌باشند اما تفاوتی که بین آن‌ها وجود دارد این است که ولتاژ آن‌ها از اختلاف فاز برخوردار می‌باشد.

به بیان ساده‌تر سه سیم با هم اختلاف پتانسیل دارند اگر که بخواهیم یک وسیله را روشن نماییم باید دو تا از سه سیم را به دو وسیله متصل کنیم. موتور سه فاز هم به همین روش کار می‌کند. به هر کدام از این سه سیم برق تک فاز می‌گویند. اختلاف پتانسیل سیم‌های یاد شده بسیار بالاست. برای نمونه اختلاف پتانسیل بین هر سیم در سیستم برق‌رسانی خارج از شهر، برابر 2000 ولت می‌باشد سپس این سیم‌ها به درون پست‌های برق محلی می‌آیند و در آن‌‌جا توسط مبدلی به نام ترانسفورماتور به چهار سیم تبدیل می‌شود. این چهار سیم شامل سه فاز و یک نول است. که هر کدام از فازها نسبت به هم دارای اختلاف پتانسیل 380 ولت و هر فاز نسبت به سیم نول دارای اختلاف پتانسیل 220 ولت است.

کاربرد سیم فاز

باید بدانید که سیم فاز حامل بار الکتریکی است و به محض تماس با اجزای رسانا بار الکتریکی خود را به آن‌ها منتقل می‌کند، به همین خاطر به فاز، سیم حامل جریان هم گفته می‌شود. معمولا از سیم فاز برای انتقال جریان برق استفاده می‌شود. اگر که سیم فاز لمس شود دچار برق گرفتگی خواهد شد در صورتی که سیم نول یکی از سیم‌های مهم در سیستم برق‌رسانی برق شهر است که هیچ خطری برای مردم نداشته و می‌توان بدون برق‌ گرفتگی آن را لمس نمود. همان ‌طور که اشاره شد جریان الکتریکی تا زمانی که مسیر برگشت به منبع نداشته باشد برقرار نمی‌شود. سیم نول در واقع همان سیمی است که برای ایجاد این مدار یا مسیر بسته مورد استفاده قرار می‌‌گیرد و در واقع جریان خروجی از وسیله برقی را به مولد برمی‌گرداند. سیم نول معمولاً با عایقی به رنگ آبی قابل شناسایی است.

سیم فاز و نول چه رنگی است

سیم نول

در حقیقت گفتنی است که سیم نول همان سیم فاز است اما از اختلاف پتانسیل پایین‌تری برخوردار می‌باشد. به عبارتی باید اشاره کنیم که سیم نول سیمی است که برای ایجاد کردن یک مدار و یا یک مسیر بسته به کار برده می‌شود و در واقع جریان خروجی از وسیله برقی را به مولد برمی‌گرداند اما زمانی که مسیر برگشت به منبع وجود نداشته باشد جریان الکتریکی برقرار نمی‌شود. برای مثال اگر شما بخواهید که لامپ را در بین قطب‌های باتری قرار دهید به عبارتی یک وسیله در مدار بسته قرار بگیرد. گفتنی است که در نیروگاه سه سیم برق دار جریان برق را به مصرف کننده انتقال می‌دهد این سه سیم بسیار شبیه به هم می‌باشند اما ولتاژهای آن‌ها بسیار متفاوت می‌باشند یعنی 120 درجه با هم اختلاف فاز دارند.

اساسا این سه سیم با هم اختلاف پتانسیل دارند به صورتی اگر که دوتای آن‌ها را به دو سر یک وسیله وصل نمایید موجب روشن شدن آن وسیله می‌شود. باید گفت که سیم نول یعنی جایی که الکترون‌ها وجود ندارند. زمانی که شما الکترون را مشاهده کردید بدانید که آن سیم فاز است اما زمانی که الکترون ندیدید آن نول است.

سیم فاز و نول چه رنگی است

اما رنگ سیم‌های فاز و نول چگونه است؟ در حقیقت اگر که مداری درای سیم نول باشد معمولا از رنگ آبی برای آن استفاده می‌شود البته رنگ آبی روشن می‌باشد. رنگ آبی روشن را نباید برای هیچ هادی دیگری مورد استفاده قرار داد. هادی سیستم‌های حفاظتی زمین معمولا رنگ‌هایی همچون سبز و یا زرد را دارند. همان گونه که قبل‌تر اشاره کردیم رنگ سیم فاز را می‌توان با عایق مشکی رنگی تشخیص داد و اما باید بدانید که برای نمایش دادن سیم فاز به غیر از مشکی از هر رنگ دیگری به غیر از سفید، سبز، خاکستری و آبی استفاده می‌‌شود.

فاز برق دارد یا نول

سوال این است که سیم فاز برق دارد یا این که سیم نول حاوی جریان است؟ در واقع این سیم فاز است که حامل جریان است و جریان برق یا بار الکتریسیته را حمل می‌کند. اما سیم نول جریان برقی ندارد اما گاها با توجه به شرایط مختلف ممکن است که برق‌دار یا خطر آفرین شود.

علامت فاز و نول به انگلیسی

باید بدانید که هادی PEN هادی می‌باشد که معمولا از دو قسمت PE زمین حفاظتی و N نول تشکیل شده است. هادی‌های پی ای ان را معمولا در مسافت بین پست‌ها تا خانه‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌دهند که معمولا هادی‌های PE و N در آن جا جدا از هم می‌باشند. در انگلستان این سیستم‌ها را با نام PME می‌شناسند. چرا که علت ان اتصال مکرر هادی نول به زمین می‌باشد و خطر قطعی نوترال را کم می‌نماید.

تفاوت سیم ارت و نول

سیم ارت و نول در شبکه و مدارات برقی ساختمان‌ها و برق شهری به عنوان دو استاندارد مهم در نظر گرفته می‌شوند. این محصولات باید به صورت اصولی نصب شوند، چون بر روی ایمنی تجهیزات الکتریکی تاثیر خیلی زیادی می‌توانند داشته باشند. به طور کلی سیم ارت نول و فاز در حوزه سیم‌کشی‌ها و انتقال نیرو از اجزاء اصلی به حساب می‌آیند. برای حفاظت از جان افراد، در زمان استفاده و نصب آن‌ها باید توجه کافی و لازم را به کار بگیرید. در صورتی که برق به هر دلیلی با بدنه تماس داشته باشد و باعث وقوع اتصال کوتاه شود، فیوز قطع خواهد شد.

به این دلیل قطعی در فیوز صورت می‌گیرد که جریان ورودی به خانه به طور کلی به وسیله سیم ارت با مقاومت صفر به زمین انتقال داده می‌شود. این به این معنا است که از فیوز به صورت ناگهانی جریان شدیدی عبور می‌کند و فیوز عکس‌العمل نشان می‌دهد. در صورتی که به طور مستقیم فاز به نول اتصال داده شود، دوباره قطعی در فیوز رخ می‌دهد. سیم ارت را به عنوان یک ضرورت باید در نظر گرفته و مورد استفاده قرار گیرد، چون کار محافظت را انجام می‌دهد. بسیاری از کشورها، در مدار از سیم ارت در زمان سیم‌کشی به کار گرفته می‌شود، به این ترتیب سه شاخه را به جای دو شاخه مورد استفاده قرار می‌دهند که سیم ارت یکی از آن‌ها است.

بروزرسانی در تاریخ 1401/07/06

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *