بدون دسته

انواع کلید برق | بررسی علت پیدایش تنوع کلیدهای برق

انواع کلید برق

در این مطلب از ویرالایتینگ به موضوع انواع کلید برق و بررسی علت پیدایش تنوع کلیدهای برق می‌پردازیم. در ابتدا اجزای تشکیل دهنده کلیدهای برق و سپس انواع کلیدهای برق، تفاوت کلید تبدیل و کلید ساده را بیان می‌کنیم. امیدارم این مطلب از مجله ویرالایتینگ برای شما مفید باشد.

پرکاربرد ترین قطعات به کار برده شده در هر ساختمان کلید های برق می باشند و نحوه انتخاب کردن آن ها بسیار مهم می باشد چرا که در هر خانه می توان از آن به عنوان یک المان بسیار ضروری یاد کرد. کلید های برق علاوه بر کاربردی که دارند اما می توانند که به عنوان یک جزء هرچند کوچک اما در زیبایی دکوراسیون شما تاثیر پذیر باشند. امروزه کلید برق های سنتی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و استفاده از انواع کلید های هوشمند روز به روز در حال افزایش می باشد. هر کلید برق با توجه به کاربرد در مکان های مورد نیاز ، مورد استفاده قرار می گیرند برای مثال در فضاهای باز که احتمال بارندگی و نفوذ آب به کلیدها وجود دارد برای جلوگیری از برق گرفتگی هنگام تماس دست از کلید های ضد آب استفاده می شود. شما عزیزان می توانید که کلید برق ها را به صورت تک پل و تبدیل و دو پل مشاهده نمایید این نوع کلید ها از نظر کاربرد دارای عملکرد مشابهی می باشند اما از نظر نصب و تعداد مصرف کننده و یا تعداد لامپ های متصل به آن ها دارای تفاوت می باشند برای نمونه کلید های دوپل دارای یک فاز ورودی و دو  فاز خروجی می باشند که هر کدام به یک مصرف کننده متصل می باشند. امروزه کلید های لمسی یکی از مدرن ترین نوع کلید ها می باشند و در خانه های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند و از یک صفحه نمایشگر بر خوردارند که  با  لمس و حرارت عمل می کنند.کلید های برق از انواع مختلفی تشکیل می شوند مانند کلید های تایمر دار، کلید های لمسی ، کلید های دیمر دار، کلید برق با سنسور های حرکتی می باشند که در ادامه بیشتر آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

بررسی علت پیدایش تنوع کلیدهای برق

انواع کلید برق در گذشته از لحاظ ظاهری و طراحی بسیار ساده و با رنگ سفید بودند. رفته رفته با آمدن طرح‌های مختلف کاغذ دیواری و دکوراسیون‌های مختلف برای دیوارها و استفاده از سنگ‌ها برای دیوارها تصمیم گرفته شد که طراحی کلیدهای برق پیشرفته‌تر شود و از مواد تشکیل دهنده با کیفیت‌تری در تولید آن‌ها استفاده شود. طراحی و تولید کلید پریزها با رنگ‌های مختلف به قدری محبوب شد که امروزه تنوع بسیاری در شکل ظاهری و رنگ آن‌ها به وجود آمده است. می‌توان گفت متناسب با هر طرح و دکوراسیونی یک نوع کلید برق وجود دارد. در کنار طراحی زیبا ایمنی این کلیدها بالا رفته است و هر کدام با توجه به شرایط محیطی به گونه‌ای ایمن هستند که می‌توان به ضد آب، ضد حرارت اشاره نمود.

انواع کلید برق

اجزای تشکیل دهنده کلیدهای برق

کلیدهای برق به لحاظ کارایی انواع مختلفی دارند و به تبع هر کدام دارای اجزای تشکیل دهنده متفاوتی هستند. اجزای تشکیل دهنده انواع کلید برق به صورت زیر است:

1 . فاز

در کلید برق‌های ساده یک سیم فاز وجود دارد که مربوط به جریان اصلی است و به کلید پل وصل می‌شود و با خاموش کردن کلید پل جریان ورودی از مدار مصرف کننده قطع می‌شود.

2 . نول

این سیم عملا جریان کمتر نزدیک به صفر را از خود عبور می‌دهد.

3 . کلید پل

این کلید به عنوان کلید قطع و وصل جریان برق به مدار مصرف کننده است و به سیم فاز متصل است.

انواع کلید برق

کلید برق انواع مختلفی دارد. در یک سیستم الکتریکی، یک کلید برق هم می‌تواند قطع شود و هم جریان جریان را در جهت دیگری هدایت کند. می‌توان گفت، تمام وسایل الکتریکی از طریق کلیدها کار می‌کنند، که برای روشن و خاموش کردن دستگاه استفاده می‌شود و با وجود انواع مختلفی از کلیدهای الکتریکی در بازار، لازم است بدانید چه چیزی یک کلید خاص را از دیگری متفاوت می‌کند. به عبارت دیگر، می‌توان گفت هر کلید یک ویژگی متمایز دارد و با درک ویژگی‌های آن می‌توانیم با توجه به نیازهای خود انتخاب بهتری داشته باشیم. علاوه بر ویژگی روشن و خاموش اساسی، بسیاری از کلیدها دارای ویژگی یکپارچه هستند، مانند نشانگرها و غیره. در اینجا، ما برخی از ویژگی‌ها و انواع مختلف کلیدهای الکتریکی را برای کمک به شما در خرید بهتر به اشتراک می‌گذاریم :

کلید و پریز ویراکلید برق تک پل

کلید برق تک پل به صورت روشن / خاموش است که برای قطع ارتباط بین دو ترمینال استفاده می‌شود. کلیدهای الکتریکی تک پل که به عنوان کلیدهای ضامن نیز شناخته می‌شوند، متداول‌ترین نوع کلیدها هستند و این نوع کلیدها یک مکان را از یک مکان کنترل می‌کنند. این کلیدها آسان‌ترین کار، نصب و تعویض هستند.

کلید برق دو پل

یک سوئیچ برقی دو پل بدون نصب جعبه جداگانه دو وسیله را کنترل می‌کند. در واقع مانند کلیدهای تک پل جداگانه است که به صورت مکانیکی توسط همان دکمه کار می‌کنند. عملکرد، نصب و تعویض این سوئیچ‌ها نیز آسان است.

کلید برق تبدیل

کلید برق تبدیل یکی از کلیدهای پر کاربرد است که برای استفاده در محیط‌های بزرگ به کار می‌رود. چنانچه بخواهید قبل از وارد شدن به مکانی چراغ را روشن کنید و بعد از رسیدن به مکانی دیگر چراغ را از همانجا خاموش کنید از کلید برق تبدیل استفاده می‌شود. این کلیدها اغلب در دو مکان نصب می‌شوند.

تفاوت کلید تبدیل و کلید ساده

کلیدهای تبدیل و کلیدهای ساده تفاوت بسیار ظریفی دارند و برای تشخیص آن‌ها نیاز به تجربه و دقت است. با توجه به اینکه کلید تبدیل شبیه به کلیدهای ساده تک پل و دوپل است دارای تفاوت بسیار خاص است.

کلید تبدیل دارای سه ترمینال است که دوتای آن‌ها نقره‌ای است و یک ترمینال دیگر طلایی یا قرمز است.

انواع کلید برق از نظر مکانیزم

کلیدهای برق دارای روش‌های کار متعدد هستند و برای هر نیاز یک ویژگی خاص در آن‌ها تعبیه شده است. کلید برق از نظر مکانیزم به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند :

فروش انواع کلید و پریز برق

1 . کلید برق تایمردار

این کلید دارای تایم است و تا مدت زمانی خاص روشن می‌ماند. این کلیدها دارای زمان سنج هستند که قابل تنظیم می‌باشد. به طور مثال می توانید در این کلیدها به دو صورت زمان را تنظیم کنید که برای ساعت 4 به مدت 2 ساعت روشن باشد و سپس در ساعت 6 خاموش شود. کلید برق‌های تایمردار در مواقع مختلف مانند استفاده در متجمع‌های بزرگ و باغ‌ها و سالن‌های انتظار استفاده می‌شود. مهم‌ترین مزایای استفاده از کلید برق تایمردار تنظیم زمان و عدم نیاز به مراقبت است.

2 . کلید برق لمسی

کلید برق لمسی از جمله کلیدهایی هستند که به واسطه اثر انگشت روشن و خاموش می‌شوند و مانند کلیدهای سنتی نیستند. مهم‌ترین مزایای کلید برق لمسی عمر طولانی و عدم خرابی و نیاز به سیم کشی است. این کلیدهای لمسی دارای سنسورهایی هستند که به لمس حساس بوده و به سادگی روشن و خاموش می‌شوند.

3 . کلید برق دیمردار

کلید برق دیمر دار از جمله انواع کلید برق است که کاربردهای بسیاری دارد. این کلیدها دارای تنظیم میزان نور هستند و می‌توانند نور محیط را بیشتر و یا کمتر کنند. این کلیدها در اتاق‌ها و سالن‌های مطالعه استفاده می‌شوند و دارای کاربردهای بسیاری هستند.

کلید برق با سنسور حرکتی

کلید برق با سنسور حرکتی از جمله کلیدهایی است که با کمک سنسور حرکتی نسبت به حرکت حساس هستند و با عبور اشیا از نزدیکی آن‌ها روشن می‌شوند و اغلب در راه پله‌ها، پارکینگ‌ها و راهروها استفاده می‌شوند. این کلیدها بدون نیاز به پریز هستند و به صورت خودکار روشن و خاموش می‌شوند.

انواع کلید های استپ استارت

در صنعت از دو نوع کلید استپ و استارت استفاده می شود کاربرد این کلید ها در تابلو برق های صنعتی می باشد که معمولا برای قطع و وصل کردن مدار مورد استفاده قرار می گیرند. این کلید ها به دو نوع مختلف تقسیم می شوند کلید های دائم و کلید های لحظه ای که در ادامه آن ها را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کلید های لحظه ای : به کلید هایی که در هر حالتی که قرار بگیرند وضعیت آن ها تا زمانی که نیرو و انرژی دست بر روی کلید است باقی می ماند و مدار در حالت متصل می باشد. اما زمانی که شما از روی کلید دست بردارید، کلید به حالت اولیه خود قرار می گیرد و مدار نیز قطع می شود، کلید های لحظه ای می گویند. به عبارت دیگر برای عمل کردن کلید های لحظه ای نیروی مکانیکی دائم نیاز می باشد . گفتنی است که کلید های ساده لحظه کار برق در دو دسته قرار می گیرند. کلید های لحظه ای که معمولا در برق ساختمان ها کاربرد دارند مانند کلید های زنگ اخبار و غیره. و دسته دوم کلید های لحظه ای مورد استفاده در صنعت می باشند مانند استپ استارت ها .

کلید های دائمی : در این نوع کلید ها پس از تغییر وضعیت، حالت و وضعیت جدید خود را حفظ می نمایند. به همین دلیل ایت که آن ها را کلید دستی دائمی می گویند. اگر که می خواهید این کلید ها دوباره تغییر وضعیت بدهند باید که آن ها را به صورت دستی تحریک نمایید تا بتوانند که تغییر حالت بدهند.کلید های دائمی نیز خودشان به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول که معمولا در برق ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. مانند کلید های تک پل ، دو پل و تبدیل صلیبی و غیره. اما دسته دوم که معمولا در برق صنعتی کاربرد دارندمانند کلید های غلطکی و اهرمی و غیره.

انواع کلید در تابلو برق

در ابتدا باید اشاره کنیم که تابلو برق چیست؟ محفظه ای که تجهیزات برقی در آن نصب می شود را تابلو برق می گویند. تابلو برق ها در انواع مختلفی دیده می شوند و از قسمت های مختلفی نیز تشکیل شده اند که کلید اه نیز جزئی از تابلو برق ها می باشند. کلید های مورد استفاده در تابلو برق ها وظیفه قطع و وصل کردن مدار را بر عهده دارند. انواع کلید برق های مورد استفاده در تابلو برق ها عبارت اند :

کلید های سلکتوری

این نوع کلید ها یکی از پر کاربردترین کلید های فرمان در صنعت می باشند. از کلید های سلکتوری برای ارسال فرمان به پی ال سی ها استفاده می شود. از این نوع کلید ها برای برای قطع و وصل کردن کنتاکتور ها در در سیستم های قدیمی تر استفاده شده است. کلید های سلکتوری دارای دو حالت قطع و وصل می باشند اما برخی از آن ها دارای سه حالت می باشند. این کلید ها از تعدادی تیغه باز و بسته شکیل می شوند با تغییر وضعیت کلید وضعیت تیغه ها نیز تغییر می کند و موجب قطع و وصل جریان الکتریکی می شوند.

کلید های غلطکی

این کلید ها متشکل شده از یک یا چند غلطک عایق که به وسیله یک اهرم حول محوری می چرخند، می باشند. باید بدانید که برروی غلطک نوارهای هادی در محل های مناسب تعبیه شده اند.  گفتنی است که فرم غلطک ها و طریقه قرارگیری نوارهای هادی روی آن به صورتی است که با حرکت غلطک، کنتاکت های ثابت به یکدیگر وصل و یا از یکدیگر جدا می شوند به طوری که اگر قسمت فرورفته غلطک بر روی کنتاکت های ثابت قرار گیرد، دو کنتاکت از یکدیگر جدا و اگر قسمت هادی در برابر کنتاکت های ثابت قرار گیرد، دوکنتاکت به یکدیگر متصل می شوند. البته باید بدانید که با تغییر فرم دادن غلطک ها می توان حالات مختلفی را از نظر قطع و وصل مدار ایجاد کرد. به علت سائیدگی کنتاکت های ثابت و نوارهای فلزی هادی روی غلطک، عمر این کلید ها کم بوده و در نتیجه کمتر کاربرد دارند.

کلید های پوش باتون

اساسی ترین قطعه مورد استفاده در تابلو برق ها و یا ماشین های صنعتی پوش باتون ها می باشند. پوش باتون ها می توانند که خروجی سیگنال، خروجی الکتریکی و یا مکانیکی داشته باشند و برای کاربردهای مختلفی مانند راه اندازی، ایجاد تغییر، توقف، رفع خطا و … در مدارهای فرمان استفاده می شوند. به طور کل از یک جنس سخت ساخته شده اند. سطح دکمه ها معمولا صاف و یا مسطح هستند و به نحوی طراحی شده اند که دست و انگشت انسان به راحتی بر روی آن ها قرار بگیرد و آن را فشار دهد که در اصطلاح به آن طراحی ارگونومیک می گویند.

میکروسوئیچ

این قطعه در تابلو های کنترل و به ویژه مدار فرمان کاربرد دارد. به عبارت دیگر کلیدی است که با فشار، حرکت و ضربه فیزیکی تحریک می شود و عمل قطع و وصل جریان الکتریکی مدار را کنترل می کند. در ادامه باید بگوییم که تفاوت میکروسوئیچ با کلیدهای ساده در استفاده از شاسی میکروسوئیج به صورت فنری می باشد و تا زمانی که روی آن فشار وارد شود جریان برق را قطع یا وصل می کند. و زمانی که رها شود به وضعیت و حالت اولیه خود بر خواهد گشت.

انواع کلید برق کوچک

این نوع کلید ها برای روشن کردن دستگاه های الکتریکی به کار برده می شوند که قطع و وصل را با توجه مدار های الکتریکی انجام می دهند. گفتنی است که این کلید ها شامل قسمت محرک و پلاتین می باشند و به کمک پلاتین ها می توان کلید را روشن و خاموش نمود. به وسیله دکمه 1 و 0 راکر ها را را می توان خاموش و یا روشن نمود یا با فشردن آن ها به عقب و جلو می توان آن را روشن و خاموش کرد. به این کلید برق های کوچک، کلید های راکر نیز می گویند. باید بدانید که کلید هایی که روی سوئیچ راکر ها تعبیه شده اند می توانند که تک پل و دو پل و … باشند. در این کلید ها وضعیت های  دو حالته و سه حالته و غیره نیز وجود دارد این موارد گفته شده هر کدام کاربرد های متفاوتی در صنایع و پزشکی و مصارف خانگی می باشند. به عنوان نمونه می توانیم بگوییم که برای خاموش و روشن کردن آباژور ها می توان از کلید های تک پل دو حالته استفاده کرد.

انواع کلید برق صنعتی

کلید برق های صنعتی دارای انواع مختلفی می باشند که در ادامه آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کلید مینیاتوری

در بازار به این کلید ها فیوز مینیاتوری نیز گفته می شود که از نظر علمی غلط می باشد چرا که فیوز یک بار مصرف می باشد اما کلید مینیاتوری بش از یک بار می توان آن را قطع و وصل کرد. این کلید ها دارای تحمل جریان زیر 100 آمپر می باشد و قابلیت هیچگونه تنظیمی را ندارد. در رابطه با کاربرد آن باید بگوییم که در مکان‌هایی که امکان وقوع اضافه جریان وجود دارد برای حفاظت از خطای اضافه جریان استفاده می شود.

کلید کمپکت یا کلید اتوماتیک

این نوع کلید اگر به طور ناگهانی در کابل ها با اتصال کوتاه و یا اضافه بار مواجه شود مورد استفاده قرار می گیرد این کلیدها برای حفاظت در برابر افزایش دما و جریان خطا به کار می‌روند و از قدرت قطع بالایی هم برخوردارند.

کلید های هوایی

به کلید های هوایی کلید قدرت نیز گفته می شود. این کلیدها قابلیت تنظیم بالایی حتی در تاخیرها و آستانه قطع دارند و از این نظر برای حفاظت در  تجهیزات حساس بسیار مورد استفاده می‌باشند.

کلید های محافظ جان

یکی دیگر از انواع کلید برق های صنعتی می باشند که عملکرد این نوع کلید با مقایسه جریان فاز و نول انجام می‌شود به این صورت که اگر عدم تطابقی بین این دو جریان باشد،کلید این عدم تعادل را تشخیص داده و به منظور حفاظت از مدار در عرض ۳۰ثانیه جریان را قطع می‌کند.

کلید های محافظ جان ترکیبی

باید بدانید که کلید های محافظ جان در برابر جریان های اضافه بار مورد استفاده قرار نمی گیرند و فقط از آن ها برای تشخیص عدم تطابق جریان فاز ونول استفاده می شود بنابراین برای حفاظت دربرابر جریان های اضافه بار یا اتصال کوتاه به هر میزان که بزرگ باشد نمی توانیم که از این کلید ها استفاده کنیم. پس بهتر است که یک کلید قدرت و محافظ جان را در کنار هم قرار دهیم.

انواع قوطی کلید و پریز

انواع قوطی های کلید برق در سیم کشی برق مورد استفاده قرار می گیرند و استفاده از آن ها نقش بسیار مهمی در جایگذاری نصب کلید و پریز ها دارد. قوطی کلید و پریز فضای مناسبی را برای کلید و پریز ها ایجاد می نمایند تا آن ها را بتوان در دیوار فیکس کرد. استفاده از قوطی های کلید و پریز موجب می شود که شاخک های لید و پریز به راحتی به داخل بدنه پلاستیکی وارد شوند و شما به راحتی کلید و پریز را نصب نمایید. قوطی های کلید و پریز در جنس ها و رنگ های متفاوتی دیده می شوند.

انواع کلید برق ساختمان

کلید برق های ساختمانی در انواع مختلفی دیده می شوند یکی از المان های ضروری در هر خانه می باشند که انتخاب درست آن ها می تواند که زیبایی خانه شما را دو چندان کند. متداول ترین تقسیم بندی کلید برق ها به صورت یک پل و تبدیل و دو پل می باشد این کلید برق ها از نظر عملکرد بسیار شبیه به هم می باشند اما در تعداد لامپ های مورد استفاده در آن ها و شیوه نصب آنها تفاوت هایی وجود دارد. از جمله انواع کلید های ساختمانی می توان به کلید های تایمر دار اشاره کرد این کلید ها در مکان هایی استفاده می شوند که باید در زمان خاصی روشن و خاموش شوند. نوع دیگر کلید ها کلید های لمسی می باشند که در خانه های هوشمند استفاده می شوند و صفحه نمایشگر آن ها با حرارت و لمس عمل می نماید. کلید بعدی دیمر می باشد در مکان هایی استفاده می شود که لازم است که شدت نور را تنظیم نماییم. و در نهایت کلید های سنسور حرکتی که به میزان قابل توجی منجر به کاهمصرف برق می شوند.


مطالب مرتبط :

1 . آموزش نصب کلید چراغ سقفی

2 . تبدیل کلید برق به پریز

3 . استاندارد نصب کلید و پریز


در این مطلب از مجله ویرالایتینگ به موضوع انواع کلید برق و بررسی علت پیدایش تنوع کلیدهای برق پرداختیم. در ابتدا اجزای تشکیل دهنده کلیدهای برق و سپس انواع کلیدهای برق، تفاوت کلید تبدیل و کلید ساده را بیان می‌کنیم. ما سعی کردیم در این مطلب سوالات شما را در این زمینه پاسخ بدهیم. در صورت داشتن هر گونه سوال در این زمینه می‌توانید سوال خود را در زیر این مطلب با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت به شما پاسخ می‌دهند.

2 دیدگاه در “انواع کلید برق | بررسی علت پیدایش تنوع کلیدهای برق

  1. سعید محمودی گفت:

    سلام. برای خرید کلید پریز ویرا فقط به صورت اینترنتی می‌تونیم اقدام کنید؟

    1. alilog گفت:

      سلام. هم به صورت اینترنتی و هم می‌تونید خرید حضوری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *